جستجو

امکانات کاربری

نام کاربری

کلمه عبور

به خاطر آوردن

عضویت - فراموشی کلمه عبور

زنبورداری

مکمل افزایش تخم ریزی پلی اگ

تاریخ: 29 آبان 1397 | طبقه بندی: خوراک تقویتی زنبورعسل > خوراک زنبورعسل

پلی اگ تنها مکمل افزایش تخم ریزی ملکه در ایران است. علاوه برافزایش تخم ریزی ملکه تمام نیازهای بدنی زنبوران درکلنی را

مکمل افزایش تخم ریزی پلی اگ

 

 تامین می نماید.

 

 

IMG_20180615_033724_291.jpg 

 

 

IMG_20181011_083432_300.jpg

 

 

IMG_20181120_215009_154.jpg

قاب کامل شفیره

 

IMG_20180322_101706_796.jpg۶

کندوی ۱۰قاب فول زنبور

 

IMG_20181015_071117_745.jpg

 

مکمل افزایش تخم گذاری ملکه زنبور عسل


کاهش یا عدم تخم گذاری ملکه زنبور عسل یکی از مهم ترین مشکلات پرورش دهندگان زنبور عسل می باشد. یک زنبوردار موفق همیشه به دنبال راهکارهایی برای حفظ و افزایش ظرفیت تخم گذاری ملکه زنبور عسل کندوهای خود است تا بدین ترتیب دارای کندوهایی قوی (از نظر جمعیت و سلامت کندو) باشد. کندوی قوی و پُرجمعیت سبب افزایش تولید، افزایش ماندگاری و سلامت زنبوران خواهد شد.

 

یک ملکه زنبور عسل پس از جفت گیری، در ۲ سال نخست زندگی خود دارای ظرفیت تخم گذاری خوبی بوده و از سال سوم به دلیل پیر و ضعیف شدن، تخم گذاری ملکه زنبور عسل کاهش می یابد. یک ملکه زنبور عسل جوان و سالم در سال اول زندگی خود حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تخم در شبانه روز می گذارد. میزان تخم گذاری ملکه زنبور عسل به عواملی چون طول روز، شرایط آب و هوایی، مقدار شهد و گرده ی جمع آوری شده در کندو بستگی دارد. در فصولی که گل های شهددار و گرده دار کاهش می یابد، افت قابل توجهی در تخم گذاری ملکه نیز دیده می شود. در چنین شرایطی مهم ترین دغدغه ی زنبورداران، مقابله با کم شدن فعالیت تخم گذاری ملکه است.

 

مکمل تخم گذاری ملکه زنبور عسل پٌـلی اِگ

مکمل تخم گذاری ملکه زنبور عسل پٌـلی اِگ فقط در طی چند روز پس از مصرف سبب افزایش شدید تخم گذاری در ملکه خواهد شد. این مکمل افزون بر افزایش شدید تخم گذاری ملکه، دارای فواید زیر نیز می باشد:

. افزایش باروری تخم ها
. افزایش پرورش نوزادان
. تکامل غدد شیری
. بهبود عملکرد سیستم ایمنی
. افزایش ذخایر پروتئینی در بدن زنبوران کارگر

موارد استفاده مکمل تخمگذاری زنبور عسل پلی اگ:

این مکمل به دو منظور استفاده می شود:
– کندوهای کمتر از ۵ قاب تا ۵ قاب (برای افزایش جمعیت کندو یا بچه گیری از کندو)؛
– کندوهای ۶ تا ۱۰ قاب (برای طبقه دادن و افزایش تولید عسل).
استفاده ی حداقل ۴ بار از مکمل پٌـلی اِگ جهت نتیجه گیری موثر، ضروری می باشد (میزان مصرف طبق جدول زیر).

روش مصرف مکمل پٌـلی اِگ برای تخم گذاری ملکه و افزایش جمعیت

– کندوهای کمتر از ۵ قاب تا ۵ قاب (برای افزایش جمعیت کندو یا بچه گیری از کندو):
در آغاز ۳ کیلو و ۵۰۰ گرم (سه کیلو و نیم) آب تمیز را در یک ظرف مناسب ریخته و یک بسته ی ۲۵۰ گرمی مکمل را در آن بریزید و آنقدر به هم بزنید تا مکمل کاملا در آب حل شود (این مکمل حالت جوشان دارد تا حل شدن آن تسهیل شود). سپس ۵ کیلو و ۵۰۰ گرم (پنج کیلو و نیم) شکر به آن افزوده و تا حل شدن کاملِ شکر، شربت را به هم بزنید. برای هر کندو از ۲۵۰ گرم از این شربت استفاده کنید (این شربت برای ۳۶ کندو قابل استفاده است). مکمل بصورت یک روز درمیان استفاده شود و در روزی که از مکمل استفاده نمی شود، فقط از شربت شکر به همان نسبت ذکر شده در بالا استفاده کنید.
– کندوهای ۶ تا ۱۰ قاب (برای طبقه دادن).

 

در آغاز ۳ کیلو و ۵۰۰ گرم (سه کیلو و نیم) آب تمیز را در یک ظرف مناسب ریخته و یک بسته ی ۲۵۰ گرمی مکمل را در آن بریزید و آنقدر به هم بزنید تا مکمل کاملا در آب حل شود (این مکمل حالت جوشان دارد تا حل شدن آن تسهیل شود). سپس ۵ کیلو و ۵۰۰ گرم (پنج کیلو و نیم) شکر به آن افزوده و تا حل شدن کاملِ شکر، شربت را به هم بزنید. برای هر کندو از ۵۰۰ گرم از این شربت استفاده کنید (این شربت برای ۱۸کندو قابل استفاده است). مکمل بصورت یک روز درمیان استفاده شود و در روزی که از مکمل استفاده نمی شود، فقط از شربت شکر به همان نسبت ذکر شده در بالا استفاده کنید.
روش مصرف برای هر دو نوع کندو به صورت زیر است (مثال):

نکته های مهم در خصوص مکمل پلی اگ:

– مکمل پٌـلی اِگ پس از حل شدن در شربت، ناپایدار بوده و بلافاصله پس از تهیه باید مصرف شود.
– مکمل پٌـلی اِگ به صورت یک روز در میان و حداقل ۴ بار (۴ بسته ۲۵۰ گرمی برای ۴ نوبت) استفاده شود. در روزهایی که از مکمل استفاده نمی شود، فقط از شربت شکر (با نسبت های گفته شده در دستور مصرف) استفاده شود.
– معمولا پس از ۴ نوبت استفاده از مکمل پٌـلی اِگ، افزایش شدید تخم گذاری ملکه مشهود می شود. این مکمل سبب فعال تر شدن زنبوران شده و منطقه باید از نظر گل و گرده مناسب باشد تا زنبوران بتوانند مواد غذایی لازم برای تخمگذاری ملکه را فراهم نمایند.

 

– فعالیت بیشتر زنبوران در اثر استفاده از این مکمل تا حدی سبب افزایش مصرف عسل داخل کندو می شود. افزایش مصرف عسل، به دلیل بالا رفتن نیاز کندو به انرژی و مواد مغذی برای پرورش و تغذیه ی نوزادان بوده و پدیده ای کاملا طبیعی است. البته با توجه به بالا رفتن جمعیت فعال در آینده، افزایش چشمگیری در میزان تولید عسل رخ خواهد داد که بسیار بیشتر از عسل مصرف شده درمرحله ی تخم گذاری است.
– زنبوردار بسته به برنامه ی خود برای افزایش جمعیت، می تواند این مکمل را استفاده کند و زمانی که بنا به تشخیص خودِ زنبوردار، جمعیت کندوها کافی بود، می تواند مصرف مکمل را قطع کند.

 

– ممکن است پس از چندین دوره ی متوالیِ مصرف مکمل و افزایش تخم گذاری ملکه، خودِ زنبوران نیز از خوردن شربت امتناع کرده و یا مصرف شربت را کاهش دهند. در این حالت، تخم گذاری ملکه در اوج خود بوده و کندو نیازی به مکمل ندارد و می توان مصرف مکمل را کاهش و سپس قطع کرد.
– قطع مصرف مکمل پٌـلی اِگ : مکمل را ناگهان قطع نکنید، بلکه ابتدا نوبت مکمل دادن را از یک روز در میان، به دو روز در میان تغییر دهید و بعد از دو نوبت مکمل دادن دو روز در میان، نوبت سوم را به فاصله ی ۳ روز از دومین نوبت به کندو داده و سپس استفاده از مکمل را قطع کنید.
– سرد بودن محیط سبب کاهش مصرف و یا عدم مصرف شربت حاوی مکمل توسط زنبوران می شود. در این گونه موارد باید با استفاده از روش های مدیریتی مناسب، کندو را گرم نگه داشت تا زنبوران از شربت حاوی مکمل استفاده کنند.

دو قانون مهم در زنبورداری

– قانون ۴۰ روز در زنبور عسل:

هر تخم ملکه برای تبدیل شدن به زنبور کامل نیازمند ۲۱ روز زمان است. زنبور کامل برای به دست آوردن توانایی پرواز و خروج از کندو برای شهدآوری نیازمند ۲۱ روز دیگر می باشد. بنابراین از زمان خروج لارو زنبور از تخم تا زمان خروج زنبور کارگر کامل برای شهدآوری، حدود ۴۰ روز زمان نیاز است. یک زنبوردار برای برداشت بیشترین مقدار عسل، باید از ۴۰ روز پیش از برآمدن گل ها و شکوفه ها در اندیشه ی افزایش جمعیت زنبوران کارگر باشد تا کندو با حداکثر توان خود برای جمع آوری شهد وارد عمل شود.

زمان آغاز استفاده از مکمل تخم گذاری بسته به فصل و شرایط اقلیمی هر منطقه متفاوت است؛ ولی آنچه مهم است، رعایت فاصله ی ۴۰ روزه میان آغاز استفاده از مکمل تخم گذاری ملکه و شروع برنامه ی تولید عسل توسط زنبوردار است. جدول زیر نمونه ای از زمان های مناسب برای رعایت قانون ۴۰ روز را ارایه داده است. البته همان گونه که گفته شد، این زمان ها بسته به شرایط اقلیمی و آب و هوایی مناطق مختلف کشور، ممکن است از منطقه ای به منطقه ی دیگر متفاوت باشد:

ارتباط تصاعدی جمعیت زنبور و تولید عسل:

ارتباط میان جمعیت کندو و تولید عسل خطی نیست بلکه تصاعدی است؛ به عبارت دیگر، افزایش جمعیت زنبوران کندو به طور تصاعدی سبب افزایش تولید عسل می شود. به عنوان نمونه، اگر یک کندو با ۱۰۰۰۰ زنبور، ۱۰ کیلوگرم عسل تولید کند، یک کندو با جمعیتی ۵ برابر (۵۰۰۰۰ زنبور) می تواند بیش از ۶۰ کیلوگرم یعنی بیش از ۶ برابر عسل تولید کند. این پدیده اهمیت افزایش جمعیت کندو را دوچندان می کند. این افزایش جمعیت فقط با افزایش تخم گذاری ملکه امکان پذیر است.

 

 برای سفارش وتوضیحات بیشترتماس بگیرید.

09126019142

 

 

برای مشاهده ادامه مطلب لطفا ابتدا در سایت عضو شوید

مشاهده: 11145 | آخرین بروزرسانی: يكشنبه 18 آذر 1397 | نظر: 1 | امتیاز: 3 در 10 رای

کلمات کلیدی: پلی اگ, poly egg, تخم ملکه, تخم ریزی ملکه, لارو, زنبور, زنبورعسل, زنبورداری, bee, beekiping, نحال, نحل, تقویت زنبور, افزایش کندو, زنبورستان, ژل رویال,

 

نظرات کاربران

برای توضیحات بیشتر درزمینه این محصول بامسئول فنی تماس حاصل نمایید.
09126019142

نام (اجباری - برای نمایش نام کاربری و تصویر شما ، در سایت عضو شوید)

ایمیل (اجباری ، نمایش داده نخواهد شد)

کپچا - ورود کد امنیتی

 

 

مطالب مشابه

خبرنامه

ایمیل:

گروه خبری

زنبورعسل

|

از ایمیل شما استفاده تبلیغاتی نخواهد شد.

کلیه حقوق مادی و معنوی وطراحی ظاهری این سایت متعلق به آذرتجارت است و استفاده از مطالب با ذکر منبع ودرج لینک به azartejarat.com بلامانع است.

     پشتیبانی :09126019142

Copyright © 2024 , AzarTejarat.Com All rights reserved.

instagram  telegram  email  RSS